Nakupujeme neustále, či už kupujeme každodenný chlieb, alebo nákup, ktorý uskutočníme len raz za život. Sme manipulovaní a naše rozhodnutia dokážu okolité vnemy veľmi silne ovplyvniť. Aby ste sa mohli brániť musíte najprv vedieť o týchto manipulačných technikách.
Ak ideme nakupovať a aj keď sme pripravený, tak 70% rozhodnutí robíme priamo na mieste a tu majú predajcovia veľký priestor nato aby vás ovplyvnili.
Napríklad ak idete kupovať kukuričné lupienky, viete, že chcete lupienky, ale akej značky? Aké balenie? Za akú cenu? Priestor na ovplyvnenie je tu veľký.

Veľký nákupný košík
Skúste si niekedy zobrať veľký nákupný košík a kúpiť len jednu drobnosť. Pôjdete ku pokladni a budete mať obrovské nutkanie niečo tam prihodiť. Budete mať potrebu naplniť tento košík.
Ak to naozaj skúsite, možno sa Vám podarí nič neprihodiť, ale nebudete sa cítiť prijemne.
Bežný konzument sa nad týmto nepozastavuje, koná podvedome a napĺňa košík.
Nedávno som bol v nemenovanej predajnej sieti, kde majú vždy nejaký extra týždeň. Nevedel som nájsť malé košíky. Boli dôkladne skryté a museli ste vynaložiť väčšiu aktivitu nato aby ste mali menší košík.
Usporiadanie regálov s tovarom
Vo väčších reťazcoch, kde majú prepracovaný dizajn. Tak začínajú regály s menšími tovarmi až po tie najväčšie.
Prečo? No aby ste ten košík tak skoro nenaplnili.
Podlaha
Áno dokonca aj pomocou podlahy ste manipulovaný. Ako? Idete si pekne s nákupným košíkom a poznáte ten zvuk dlaždíc keď prejdete po medzere? No a zrazu sa ten zvuk zrýchľuje bez toho aby ste išli rýchlejšie. Prečo? Čo urobíte? Automaticky spomalíte. Prečo? Práve sa nachádzate v sekcii s najväčšou maržou pre obchodníka. Dlaždice sú tu akosi na husto….
Usporiadanie tovaru v regáloch
To nie je preklep, ale aj ako je tovar uskladnený v regále ma svoje opodstatnenie. Pretože najviac nakupujeme tovar, Ktorý je vo výške ramien.
Je tu jedná výnimka a to detské veci a hračky tie su vždy pri zemi tak, aby ich dieťa mohlo schmatnúť a presvedčovať rodičov ku kúpe. Skúste vytrhnúť dieťaťu hračku asi viete čo bude nasledovať…
Hudba
Pomalá hudba, nemáte sa kde ponáhľať ostaňte v obchode čo najdlhšie. Hudba v obchodoch Vás ma naladiť na nákupný mód a darí sa jej perfektne.
Ako sa braniť?
Nákupný zoznam
Pripravte sa a nenechajte sa zmanipulovať. Napíšte si čo potrebujete a prečo do obchodu idete. Priestor na impulzívne nákupy bude menší. Zoznam je to najhoršie čo môžete predajcom urobiť.
Malý košík
Dajte si tú námahu a pohľadajte menší košík. Ušetríte.
Sluchátka 
Zoberte si sluchátka a pustite si impulzívnu, agresívnu hudbu. Nakúpite rýchlo a iba čo potrebujete
Najedzte sa
Keď sme hladný nakupujeme oveľa viac a nielen potraviny. Naozaj poriadne sa najedzte aby ste boli plný a nemali chuť na všetko čo uvidíte.
Ďakujem za pozornosť, ak sa Vám článok páčil môžete ho zdieľať a lajkovať. Prajem odolnosť voči manipulácii.
zdroj pre článok a video si môžte pozrieť tu: upbook.sk